mandag den 28. januar 2008

Frivillig pruttede prisen op for svedig T-shirt

- Vil du sælge din T-shirt, var der pludselig en af de kvindelige gæster, som spurgte mig om lørdag aften på Folkekøkken-arrangementet i Øksnehallen.
Hun hev mig i det korte ærme på min flotte sorte Hummel-sponsorerede T-shirt, og forklarede, at den ville hun forfærdeligt gerne eje.

- Pengene går selvfølgelig til Danmarksindsamlingen, forklarede hun, halvt forklarende, halvt undskyldende.

Hun mente det sgu.

- Jeg turde spørge dig, for jeg kan se, at du har en skjorte indenunder, forsøgte kvinden igen.

Jeg lyttede. Overvejede hendes tilbud om at skaffe penge til den store indsamling til børnedødelighed, specielt i Afrika. Det var temaet for det kæmpe projekt, som 12 af landets største humanitære organisationer organiserede med succes lørdag den 26. januar i år. Og jeg havde meldt mig som frivillig på Meyers Folkekøkken i Øksnehallen. Med en vagt fra klokken 14.00 til klokken midnat var jeg servitrice uden betaling for 1500 spisende. Jeg var bare én blandt andre 200 frivillige, som gav den en skalle i 10 timer. Hvis vi havde haft skridttæller på, er jeg sikker på, at antallet af vores fødders vandren ville have kunnet indbringe endnu flere penge til indsamlingen.

Og nu stod jeg altså dér, og skulle tage stilling til om jeg ville sælge min hotte Hummel-shirt med fartstriber og frontteksten: ”Levende børn leger bedst”. Bomuldsblusen var den eneste løn, jeg fik for at være frivillig. Et minde om min indsats for den gode sag.



Den høje good-looking bankmand hjalp mig

Selvfølgelig ville jeg det. Sælge T-shirten. Til den sympatiske blondine fra Miljøministeriet, som kvinden senere fortalte mig, at hun arbejde for, og at T-shirten mandag ville blive vist frem for alle hendes kolleger i ministeriet.
Selvfølgelig. Men – før jeg svarede blonden, lagde jeg lige den plan i hovedet, at prisen skulle højere op.


- 200 kroner. Det vil jeg give, sagde hun.

Jeg trak på svaret.

– Jo, hvorfor ikke, svarede jeg, på hendes spørgsmål om jeg ville sælge.
Men er det nok, fortsatte jeg. - Nu har Meyer (Claus) lige auktioneret fire T-shirt for 7.000 kroner til en nordsjællandsk fodboldklub, hænger det sammen?

Så jeg hev fat i den høje good-looking bankmand, som jeg hele aftenen havde set gå fra bord til bord med syltetøjsglasset under armen, og pengestanden i glasset bare steg og steg. Han var god til det, tænkte jeg.
Og ved fælles hjælp fik vi pruttet prisen for min svedige T-shirt op på 300 kroner.

Hvad siger I så, var det ikke ok?

I øvrigt samlede os fra Meyers Folkekøkken i alt 561.060,75 kroner ind.
Hele Danmarksindsamlingen indbragte 66.179.658 kroner.

Ingen kommentarer: